.... Bagaimana Mahathir Menipu... | AAKJ



Bagi Mahathir, janji-janji hanyalah satu cara untuk menipu kita. Dia boleh membuat perjanjian dengan anda hari ini dan memungkirinya pada keesokan hari. Apa yang dia katakan hari ini dan apa yang dilakukannya esok adalah dua perkara yang berbeza. Apa yang dia katakan hari ini adalah untuk melaksanakan perkara-perkara yang dilakukannya dan apa yang dilakukannya esok adalah apa yang bermanfaat kepadanya secara peribadi.
Hubungan antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan berdasarkan kepada prinsip (atau mungkin kekurangan prinsip) bahawa musuh kepada musuh saya adalah kawan saya. Ini adalah doktrin Machiavellian iaitu matlamat menghalalkan cara, yang selalu menjadi modus operandi Mahathir.

Mahathir pernah memberitahu wartawan Jepun semasa wawancara di Jepun tidak lama selepas dia bersara pada 1 November 2003 bahawa dia benar-benar tidak mahu Anwar Ibrahim dalam Umno. Walau bagaimanapun, sekiranya Anwar tidak dibawa ke Umno, dia akan menyertai PAS. Jadi, Mahathir bersetuju untuk membawa Anwar ke dalam Umno supaya dia tidak masuk PAS.



Mahathir menentang idea membenarkan Anwar masuk ke Umno tetapi Ku Li yang memujuk Mahathir untuk membenarkan Anwar masuk Umno

Menurut Tengku Razaleigh Hamzah a.k.a. Ku Li, Mahathir sangat menentang idea untuk membawa Anwar ke Umno. Akhirnya, bagaimanapun, Ku Li berjaya meyakinkan Mahathir bahawa Anwar lebih baik dalam Umno daripada PAS, di mana dia boleh melakukan banyak kerosakan kepada Umno.

Dalam wawancara yang sama di Jepun, Mahathir memberitahu pewawancara bahawa dia fikir apabila Anwar berada dalam Umno, dia dapat dikawal. Walau bagaimanapun, Anwar merancang di belakangnya dan cuba menggulingkannya, kata Mahathir. Oleh itu, beliau tidak mempunyai pilihan selain menyingkirkan Anwar.

Perhatikan bahawa Mahathir tidak memberitahu pewawancara Jepun yang dia terpaksa menyingkirkan Anwar kerana salah laku seksual atau liwat. Ia adalah kerana Anwar merancang di belakangnya dan cuba menggulingkannya.



Mahathir tidak suka atau mempercayai Anwar tetapi dia terpaksa berpura-pura untuk mencegah Anwar daripada menyertai PAS

Ku Li memberi keterangan bahawa Mahathir tidak mahu Anwar dalam Umno dan beliau (Ku Li) memujuk Mahathir untuk membenarkan Anwar masuk ke dalam Umno. Mahathir juga memberi keterangan bahawa beliau bersetuju membenarkan Anwar masuk ke dalam Umno agar PAS tidak akan mendapatkannya. Mahathir tidak mahu Anwar. Dia hanya tidak mahu PAS mendapat Anwar kerana itu akan merosakkan Umno.

Ringkasnya, Anwar, pemimpin ABIM itu, akan menjadi ‘senjata Islam’ Mahathir untuk menentang PAS. Itu tidak berbeza dengan Lim Kit Siang menggunakan Mahathir hari ini sebagai ‘senjata Melayu’ untuk menentang Umno dan mencuri undi Melayu dari Umno.

Mahathir tidak perlu menyukai anda. Dia tidak perlu mempercayai anda. Dia boleh membenci anda dan masih memeluk anda di depan umum dengan senyuman di wajahnya dan mengumumkan kepada seluruh dunia bahawa anda adalah pengganti beliau dan akan segera mengambil alih daripadanya sebagai Perdana Menteri Malaysia (seperti yang dia lakukan pada bulan Ogos 1998 hanya beberapa jam sebelum dia memecat Anwar dan kemudian menghumbannya ke penjara).



Mahathir juga tidak suka atau mempercayai Kit Siang tetapi mereka perlu menggunakan satu sama lain untuk mengalahkan Umno dan selepas itu mereka akan saling berpaling tadah dan menghancurkan Pakatan Harapan

Bagi Mahathir, janji-janji hanyalah satu cara untuk menipu kita. Dia boleh membuat perjanjian dengan anda hari ini dan memungkirinya pada keesokan hari. Apa yang dia katakan hari ini dan apa yang dilakukannya esok adalah dua perkara yang berbeza. Apa yang dia katakan hari ini adalah untuk melaksanakan perkara-perkara yang dilakukannya dan apa yang dilakukannya esok adalah apa yang bermanfaat kepadanya secara peribadi.

Dan jika anda masih tidak tahu tentang Mahathir maka anda layak mendapat natijahnya. Dan ingatlah satu perkara, selepas pilihan raya umum yang akan datang, anda akan membaca artikel ‘Saya sudah memberitahu anda begitu’ dalam kolum ini untuk mengingatkan anda tentang apa yang kami katakan hari ini dan bagaimana ia tepat seperti apa yang kami katakan.

Malaysia Today







PENAFIAN : Artikel pendedahan ini adalah diambil sepenuhnya dari laman blog Malaysia Today dengan tajuk asal The Way Mahathir Does Things. Segala isi kandungan ini adalah dari penulis blog berkenaan dan pihak azmykelanajaya.com mungkin tidak bermaksud sedemikian. Pihak azmykelanajaya.com berharap pihak yang dituduh/diceritakan dalam artikel ini tampil membuat penafian jika ini merupakan fitnah dari pihak tak bertanggungjawab keatas dirinya, atau sebaliknya. Terima kasih.

Artikel Terkini


    Post a Comment Blogger

     
    Top