.... Skandal Mahathir Di 'Las Lenas'? | AAKJ




Kecoh di laman sosial tentang kisah Mahathir yang tidak ramai diketahui umum seperti yang diceritakan oleh sumber di bawah, samada betul atau tidak, kita sebagai rakyat Malaysia perlu diberi penjelasan oleh Mahathir sendiri dan bukannya barua-barua upahan beliau. :

Las Leñas adalah salah satu pusat peranginan ski terbesar di banjaran Andean di Amerika Selatan dan terletak di Wilayah Mendoza, Argentina dan menempatkan Piscis Hotel yang mempunyai kasino yang paling tertinggi didunia.

Pemilik resort Las Lenas adalah seorang rakyat Malaysia bernama Tan Sri A.Paquirri Arumugam dicatatkan telah membeli tempat tersebut pada lewat 2001.

Beliau memiliki kira-kira 1.5 juta ekar (ya, 1.5 JUTA ekar) tanah di dalam dan sekitar resort dan mempunyai ladang biri-biri serta ladang pembiakan kuda. Beliau juga memiliki 30,000 ekar tanah berhampiran Buenos Aires di mana merupakan tempat menanam soya dan gandum.

Tan Sri AP Arumugam yang dikatakan bernilai "beberapa bilion" oleh The Star, sentiasa rapat dengan Tun Mahathir - satu fakta yang dilaporkan oleh akhbar British pada 1980-an dan 1990-an apabila Britain telah melakukan pound tawaran berbilion senjata dengan Malaysia.

Di Malaysia pada awal 1990-an, Tan Sri AP Arumugam telah bertanggungjawab untuk mendapatkan kontrak syarikat dari kerajaan bernilai beratus-ratus juta ringgit dan malah berbilion-bilion ringgit, seperti projek Pergau RM1.8 bilion, RM500 juta avionik / navigasi kontrak untuk KLIA, EMU Railway kontrak RM180 juta dan kontrak bagi bunker tentera di Jalan Gurney - hanya untuk menamakan beberapa.

Beliau juga menggunakan anak-anak Mahathir duduk dalam lembaga syarikatnya.

Hari ini, Tan Sri terletak di Yayasan Kepimpinan Perdana

Kembali ke resort yang indah

Tun Mahathir adalah seorang pengunjung yang kerap ke sana. Antara yang melawat adalah wartawan tempatan disana dan akhbar tempatan merakamnya. Mahathir pergi ke sana menggunakan jet Kerajaan untuk bercuti pada Februari 2002 tidak lama selepas Tan Sri membeli resort.

Akhbar tempatan berjaya merakam Tun M pergi ke tempat tersebut pada Mac 2006 dan kemudian menulis,

"Por esta razón, en Malargüe como en Mendoza, se los conoce como" los malayos ", principalmente por la visita que periódicamente realiza una comitiva encabezada por el sekarang, ex primer ministro de ese país al sur mendocino." - Yang bermaksud Mahathir mengetuai delegasi melawat di sana.

Malah, delegasi Tun M, yang pernah merentas desa menunggang kuda berkata selain dari tujuan bercuti, mereka berada di sana untuk mempromosikan "resort" sebagai satu destinasi untuk rakyat Malaysia kerana rakyat Malaysia kini bosan pergi ke Eropah dan mahu beberapa tempat baru untuk melawat sebaliknya.

Media terakhir dirakamkan lawatan Tun Mahathir pada Mac 2014 di mana Tun M dan Tan Sri datang dalam dua jet peribadi yang berasingan - kali ini dengan sekumpulan pelabur dan media tempatan telah menulis;

' "En dos aeronaves privadas arribaron yang Nuestra aerostación internacional, donde se destaca la Presencia del ex primer ministro de Malasia Mahathir Mohamed, quién es además uno de los Duenos de Valle de Las Leñas".

Yang apabila diterjemahkan bermaksud:

"Dalam dua pesawat peribadi tiba di terminal udara antarabangsa kami, di mana kehadiran bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamed, yang juga salah satu daripada pemilik Valle de Las Lenas." Wow!!

Untuk berlaku adil, ia adalah sama ada kesilapan terjemahan google atau salah lapor oleh media Argentina kerana tidak ada bukti didokumenkan bahawa Tun M adalah salah satu daripada pemilik - dan ditambah Tun M telah berkata bahawa beliau tidak mempunyai berbilion aset atas nama sendiri, tidak seperti anak-anaknya atau rakan-rakan rapat beliau.

Anda tidak perlu untuk memiliki ladang tersebut untuk menikmati gaya hidup mewah-terutamanya jika ia dimiliki/dijaga oleh rakan-rakan rapat anda.

Tetapi ia sudah pasti tempat yang indah dan menarik untuk dilawati - tempat yang kita dengan bangganya boleh mengatakan dimiliki oleh rakyat Malaysia.





http://archivo.losandes.com.ar/notas/2002/2/20/sociedad-33820.asp

http://www.losandes.com.ar/noticia/departamentales-186266

http://www.malargueadiario.com.ar/inversores-de-las-lenas-y-un-ex-primer-ministro-malayo-quedaron-impresionados-con-dos-bailarines/

http://www.sitioandino.com/nota/110261/#galleryzoomv37624v3




Artikel Terkini


    Post a Comment Blogger

     
    Top