.... Kerjaya Politik Anwar Berakhir | AAKJ



Hari ini adalah petanda berakhirnya kerjaya politik Anwar Ibrahim. Dan dengan itu keseluruhan nilai untuk Pakatan telah berubah. Kita akan melihat satu formula baru muncul yang hanya akan membuat Najib lebih kukuh. Najib boleh pergi dan bercuti Krismas dengan baik dan datang semula selepas Tahun Baru untuk menyelesaikan apa yang asalnya bermula pada tahun 2008.
Terdapat bait syair bahawa apabila sayap rama-rama berkepak di Brazil ia boleh mencetuskan satu peristiwa atmosfera itu, seminggu kemudian, mendorong pembentukan puting beliung di Texas. Dalam erti kata lain, perkara tidak berlaku secara berasingan. Mereka semua saling berkaitan. Satu perkara yang mencetuskan perkara yang lain dan mencetuskan satu lagi sehingga apa yang telah berlaku pada hari ini berlaku juga. Itulah bagaimana ia berfungsi dan anda lebih baik percaya.

Bagaimanapun, dalam subjek kepercayaan, ramai pembaca menghantar komen mengatakan mereka tidak percaya mengenai apa yang saya katakan dan ianya satu kebiasaan pada ketika itu tetapi sekarang tidak lagi dan begitulah seterusnya. Ia adalah sedia maklum. Sekiranya anda belajar Falsafah Agama dan Falsafah Politik seperti yang saya buat beberapa tahun yang lalu, anda akan tahu bahawa ini adalah satu fenomena biasa. Manusia percaya tentang apa yang mereka suka untuk percaya dan tidak akan percaya tentang apa yang mereka tidak suka untuk percaya

Dalam erti kata lain sistem kepercayaan anda tidak berdasarkan kebenaran, fakta atau bukti. Sistem kepercayaan anda adalah berdasarkan kepada ‘conjecture’ semata-mata. Maksud-maksud lain untuk ‘conjecture’ adalah: spekulasi, menduga, tanggapan, syak wasangka, anggapan, andaian, teori, hipotesis, dalil, kesimpulan, ekstrapolasi, dan sebagainya. Dan jangan memandang rendah kuasa ‘conjecture’. Kepercayaan agama adalah berdasarkan sepenuhnya kepada ‘conjecture’ semata-mata. Dan ramai menganggap kepercayaan agama sebagai kebenaran sedangkan ia tidak benar tetapi semata-mata ‘conjecture’.



Anda akan percaya ini jika anda mempercayainya walaupun ia tidak benar

Saya tidak akan membuang masa anda dengan pergi melalui senarai panjang berkaitan dengan ‘conjecture’ agama tetapi biarlah saya simpulkan dengan mengatakan anda tidak akan percayakan saya apabila saya katakan bahawa al-Quran tidak datang untuk Allah atau Nabi Isa tidak wafat ketika di salib atau kembali hidup selepas tiga hari kemudian atau Nabi Musa pernah membelah laut Merah dan sebagainya. Anda sudah sedia percaya perkara ini dan kata-kata saya tidak akan mengubah pendirian anda. Oleh itu, anda sudah percaya bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mencuri RM42 bilion wang 1MDB jadi tiada apa yang boleh saya katakan atau lakukan untuk membuat anda menukar fikiran anda tentang ‘kebenaran’.

Oleh itu, mari kita membuat kesimpulan dengan mengatakan anda percaya apa yang anda percaya berdasarkan sangkaan semata-mata, sama ada benar atau tidak, dan saya akan percaya apa yang saya percaya kerana saya mencari kebenaran. Dan kita akan bersetuju untuk tidak bersetuju tentang apa yang mewakili ‘kebenaran’. Jadi sekarang mari kita tinggalkan semua ini dan bercakap tentang kepak sayap rama-rama di Brazil boleh mencetuskan peristiwa atmosfera itu, seminggu kemudian, ianya akan mendorong pembentukan puting beliung di Texas.



Puting beliaung di Texas: boleh rama-rama di Brazil menyebabkan perkara ini?

Pada 8 Mac 2008, pakatan pembangkang Malaysia, Pakatan Rakyat, memenangi lima negeri dan 82 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-12 Malaysia sejak tahun 1959. Sesetengah penganalisis politik berkata bahawa internet adalah sebahagiannya bertanggungjawab untuk ini dan ironi semua ini adalah bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu Malaysia menjadi negara internet terkemuka di Asia.

Bagaimanapun, sama ada Mahathir boleh secara tidak langsung dipersalahkan atas apa yang berlaku pada pilihan raya umum Mac 2008 atau tidak, dia sememangnya bertanggungjawab secara langsung. Mahathir kecewa dengan penggantinya, Tun Abdullah Ahmad Badawi, kerana menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin, adalah penghalang kepada masa depan politik Mukhriz. Khairy harus mati sebelum Mukhriz boleh lebih ke hadapan dan untuk Khairy mati Abdullah mesti mati dahulu.

Jadi Mahathir merancang akan kejatuhan Pulau Pinang kepada pembangkang dengan mengarahkan Cina MCA untuk memberi sokongan kepada DAP. Kelantan pasti akan dapat kepada PAS dan apa yang berlaku ialah bukan sahaja melakukan Pulau Pinang dan Kelantan jatuh tetapi begitu juga Kedah, Perak dan Selangor juga.

Ia kelihatan seperti pilihan raya umum akan datang pada tahun 2013 akan menjadi memihak kepada pakatan pembangkang. Selepas meraih Pulau Pinang, Kedah, Perak, Selangor dan Kelantan, ditambah 82 kerusi Parlimen, pembangkang seterusnya akan merebut Perlis, Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak ditambah lagi 35 kerusi Parlimen, memberikan mereka majoriti mudah di Parlimen – 117 kerusi berbanding Barisan Nasional 105. Ya, pada bulan March 2008 sangat ramai rakyat Malaysia akan bersetuju bahawa pilihan raya umum 2013 adalah membuatkan Umno dan Barisan Nasional akan menjadi sejarah.



Sabitan kes liwat II Anwar Ibrahim: seperti “butterfly effect” yang mencetuskan kehancuran Pakatan.

Kemudian sesuatu yang tidak dijangka berlaku. Tiga bulan kemudian, Anwar Ibrahim telah terlibat dalam skandal liwat keduanya dan “tiba-tiba rama-rama telah mengepak sayapnya”. Pada masa itu tiada siapa yang melihat “kesan rama-rama” tersebut tetapi seperti yang saya katakan tiada apa yang berlaku secara sendirinya. Kerana ‘Liwat 2′, Anwar tidak lagi tenang dan mula membuat keputusan panik. Satu keputusan paniknya adalah kemelut ’16 September’, langkah yang sepatutnya untuk memastikan dia keluar dari penjara.

Pada 16 September 2008, sekitar 30 Ahli Parlimen Barisan Nasional sepatutnya menyertai Pakatan Rakyat untuk mencetuskan kejatuhan kerajaan. Itu tidak berlaku. Keputusan buruk kedua adalah gangguan Anwar di Perak. Anwar cuba untuk memecat Menteri Besar Nizar Jamaluddin dan menggantikannya dengan calon Umno dan Perak jatuh ke tangan Barisan Nasional.

Saya rasa itulah yang akan berlaku sekiranya anda menggunakan batang kemaluan untuk membuat keputusan dan bukannya dengan menggunakan akal fikiran. Dan Anwar adalah seorang lelaki yang tidak tahu bagaimana untuk menjaga zip beliau dan batang kemaluan dalam seluar. Bagaimanapun, dari Jun 2008 hingga Februari 2009, ia adalah satu bencana bagi pembangkang selepas bermula dengan baik pada Mac 2008. Sehinggakan mendiang Karpal Singh telah kecewa benar dengan Anwar, seperti yang anda lihat dalam video di bawah.


Karpal Singh: sangat jijik dengan Anwar yang begitu tidak beretika, tidak bermoral dan tidak berprinsip.

Pada 3 April 2009, Najib Tun Razak mengambil alih jawatan Perdana Menteri dan ‘permainan’ mula berubah. Pembangkang tidak lagi berurusan dengan Abdullah Badawi yang lemah dan lesu. Mereka kini akan perlu berurusan dengan Najib dan peraturan permainan itu akan berubah. Tetapi pembangkang tidak tahu ini. Mereka ingat dengan Najib sebagai Perdana Menteri ia akan menjadi lebih mudah untuk menggulingkan kerajaan daripada dengan Abdullah sebagai Perdana Menteri.

Bagaimana salahnya mereka dan akan sampai masanya mereka akan ketahui . Sementara itu, perbicaraan kes liwat Anwar berjalan dan Mukhriz cuba untuk memenangi kepimpinan Pemuda Umno tetapi gagal dalam pertandingan tiga penjuru dengan Khairy dan Khir Toyo. Perkara tersebut berlalu sehingga Mei 2013 apabila satu lagi pilihan raya umum diadakan. Itu adalah pilihan raya umum yang sepatutnya melihat Pakatan menggantikan Barisan Nasional sebagai kerajaan tetapi ia tidak berlaku seperti yang ramai jangkakan. Terdapat terlalu banyak perbalahan dalaman dalam pembangkang manakala Anwar terlalu terganggu dalam cubaan untuk tidak ke penjara.

Ramai juga meramalkan bahawa jika Pakatan mahu mengambil alih maka ianya perliu berlaku pada bulan Mei 2013. Jika ia tidak berlaku Mei 2013 maka ia tidak akan berlaku. Ia tidak berlaku jadi kemungkinan besar bermakna ia tidak akan berlaku. Walau bagaimanapun, mahu tidak mahu, pembangkang masih perlu untuk mencuba lagi pada tahun 2018 atau lebih dan dalam masa yang sama mereka perlu memantapkan diri untuk bersedia bagi pertempuran yang akan datang pada tahun 2018.

Sebaliknya, pembangkang melakukan sebaliknya. Bukannya mengukuhkan diri mereka sendiri, mereka menjadi lemah. Dan kerana ini mereka panik dan membuat perjanjian dengan syaitan yang ini adalah sebab utama pembangkang lemah. Dalam keadaan terdesak mereka, pembangkang berpaut kepada Mahathir dan cuba untuk mendapatkan nyawa melalui Mahathir. Itu adalah satu-satunya kesilapan terbesar pembangkang yang pernah dibuat dan inilah sebabnya pembangkang di Malaysia lebih kurang akan berkubur untuk sekurang-kurangnya sedekad akan datang atau lebih.



Khalid Ibrahim dipecat namun Anwar tetap ke penjara

Tidak lama selepas pilihan raya umum 2013, dalam keadaan panik semata-mata kerana dia menghadapi pertuduhan dalam kes ‘Liwat 2’, Anwar merancang penyingkiran Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim. Pelan ini adalah untuk Anwar mengambil alih jawatan Menteri Besar supaya kerajaan tidak akan berani meletakkannya di dalam penjara kerana meliwat. Hanya Tuhan yang tahu bagaimana Anwar boleh datang ke kesimpulan yang paling bodoh ini. Meski pun Menteri Besar Selangor Harun Idris, seorang yang lebih berkuasa daripada Anwar, telah dihantar ke penjara.

Sebelum ‘Langkah Kajang’ boleh dilihat hasilnya, Anwar didapati bersalah meliwat. Jadi rancangantersebut gagal dan isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail sebaliknya terpaksa bertanding di pilihanraya kecil Kajang. Tetapi beliau tidak mampu untuk mengambil alih jawatan sebagai Menteri Besar Selangor dan tugas tersebut dapat kepada kepada Azmin Ali sebaliknya. Ianya menyebabkan perpecahan dalam PKR, yang sehingga hari ini, tidak boleh diselesaikan.

Lebih buruk lagi adalah bahawa PAS menyokong Azmin manakala DAP mahu Wan Azizah (dan PKR berpecah). DAP begitu marah mereka menaja ‘Team B’ dalam PAS untuk menggulingkan Presidennya, Abdul Hadi Awang. Rampasan kuasa itu gagal dan ‘Team B’ keluar parti untuk menubuhkan parti baru yang dikenali sebagai PAN yang ditaja dan dibiayai oleh DAP. DAP kemudian secara unilateral menutup Pakatan Rakyat dan menubuhkan Pakatan Harapan dengan PAN sebagai rakan kongsi Islam baru mereka. Yang kesannya PAS bertukar menjadi ‘kuasa ketiga’ yang dimiliki oleh bukan Barisan atau Pakatan dan ianya adalah angkara DAP.

Dengan Anwar dalam penjara dan PAS tidak lagi menjadi ahli gabungan pembangkang, Pakatan panik. Mereka menyedari bahawa mereka telah membuat kesilapan dan akan membayar dengan harga yang mahal dengan kalah teruk pada pilihan raya umum akan datang. Dua tahun lalu pada Jumaat Disember 12, 2014, Khairuddin Abu Hassan membuat laporan polis terhadap 1MDB atas perintah Mahathir. Itu adalah pada dasarnya perisytiharan rasmi perang terhadap Najib.

Selama enam bulan Mahathir dan pasukan konspirasinya terus menerus menyerang Najib dan pada Julai 2015 Najib menyerang kembali dan musnahkan mereka kesemuanya. Serangan berterusan sehingga akhir tahun dan setiap kali itulah Najib patahkan serangan mereka.



Mukhriz gagal: anak yang sentiasa membayar dosa-dosa bapanya

Pada 3 Februari 2016, Mukhriz telah dibuang sebagai Menteri Bear Kedah dan, seperti yang dijangkakan, pada 29 Februari 2016, Mahathir keluar daripada Umno. Itu adalah apa yang Najib mahu dan Mahathir melakukan apa yang dia mahu.Itu membuatkan Mahathir sekarang adalah seorang yang bebas dan pembangkang akan mengeksploitasi keadaan ini dan bekerjasama dengan Mahathir.

Dan itu adalah apa yang berlaku. Pembangkang, yang juga dalam keadaan yang teruk, mengambil hati Mahathir ketika Mahathir juga memerlukan satu pasukan pejuang, bermain ‘footsie’. DAn ini adalah resepi kehancuran kerana mereka semuanya berbeza doktrin dan motivasi walaupun berkongsi objektif yang sama: iaitu menumbangkan kerajaan.

Hari ini, satu persamaan baru telah ditambah kepada formula itu. Hari ini, Anwar baru sahaja kehilangan permohonannya untuk semakan kehakiman jadi dia perlu tinggal di penjara sehingga 2018, yang akan menjadi pasti sehingga selepas pilihan raya umum akan datang. Bagaimanapun, Anwar tidak akan dapat bertanding dalam pilihan raya umum sehingga selepas lima tahun dari 2018: yang bermaksud selepas 2023. Dan pilihan raya umum kemungkinan besar akan diadakan sekitar 2027-2028 apabila Anwar akan berusia sekitar 80 tahun atau lebih.

Jadi itulah pengakhiran untuk Anwar. Dan ini bermakna Pakatan Harapan memerlukan pemimpin baru. Dan itulah bermulanya keseronokan kerana ramai yang yang boleh menggantikannya. Satu perkara yang perlu ambil perhatian, walaupun, bahawa Pakatan Harapan merupakan satu pakatan pimpinan DAP maka sesiapa yang menjadi ketua pembangkang baru mestilah dengan persetujuan DAP. Pada masa ini, Lim Kit Siang adalah Ketua Umum pembangkang. Dan siapa yang Kit Siang berkata adalah kepala honcho maka akan menjadi kepala honcho. Tetapi di manakah PAS dalam semua ini? Bolehkah Kit Siang terus mengabaikan PAS dan lari darinya?

Itulah yang kita perlu tunggu pada Tahun Baru untuk diketahui. Dan percayakanlah saya untuk perkara ini: beberapa kejutan yang tidak dijangka ‘ternampak sinar di kaki langit’ yang hanya boleh menjadi baik untuk Barisan Nasional dan tidak baik untuk Pakatan Rakyat. Dan Mahathir dan parti barunya bergabung dengan orang yang kalah, bukannya dengan pemenang.



Siapa yang akan menjadi ‘pengarah’ baru dalam sarkas Pakatan?



Malaysia Today

Artikel Terkini

    Post a Comment Blogger

     
    Top