.... Skandal Rasuah Banglo Mewah: RM10, Lakonan Dan Membodohkan Cina DAP | AAKJ





Kalau dilihat kepada sebuah iklan pemaju perumahan di Pulau Pinang, antara syarat pembelian kondo mewah tersebut mestilah memiliki sekeping Diploma atau Ijazah. Nampak seperti Pulau Pinang warganya majoriti cerdik. Timbul prasangka, siapa yang cerdik? ahli DAP yang majoritinya cina atau rakyat yang menolak DAP?

Bayangkan bagaimana politik memperbodohkan rakyat negeri sendiri dan ahli DAP khasnya dibuktikan dengan rayuan agar membantu membayar RM1juta wang jaminan yang mahkamah kenakan kepada Lim Guan Eng di atas pendakwaan rasuah yang dilakukannya. Kutipan derma RM10 dilancarkan dan berjaya dikutip.


Pelikkah bila berjaya dikutip dengan tidak paparkan siapa penderma? Betulkah jumlah derma RM1juta tersebut datangnya dari orang ramai atau itu hanya gimik dan yang mencukupkan jumlah tersebut adalah di kalangan mereka sendiri? Apa yang terjadi dengan wang RM1juta yang dibayar oleh super jutawan cina Pulau Pinang? Dikembalikan?

Ironinya wang jaminan mahkamah bukan suatu yang baru di negara kita. Baca apa yang dijelaskan di wikipedia:
Pada dahuluannya, jaminan adalah sebentuk simpanan harta atau dijaminkan ke sebuah mahkamah supaya dapat memujuknya untuk melepaskan seorang disyaki dari penjara, dengan kefahaman bahawa orang yang disyaki ituu akan kembali untuk perbicaraan atau menyita jaminan dan didapati bersalah pada jenayah gagal untuk hadir). Dalam kebanyakan kes wang jaminan akan dipulangkan selepas akhirnya perbicaraan, jika kesemuanya kemunculan mahkamah dilakukan, tidak terkira sama ada seorang itu didapati bersalah atau tidak bersalah pada jenayah yang dituduh. Dalam sesetengah neagara mengizinkan jaminan adalah umum. Walaupun pada negara-negara seperti itu, meskipun, jaminan tidak boleh diizinkan oleh sesetengah mahkamah di bawah sesetengah keadaan; contohnya, jika yang ditubuh dianggap terlebihnya tidak muncul tidak menghiraukan jaminan. Negara-negara tanpa jaminan memenjarakan yang disyaki sebelum perbicaraan jika perlu.
Sebenarnya, menurut sumber dalaman pakatan haram harapan, pertama Lim Guan Eng terpaksa melancarkan kutipan ini bukannya kerana inginkan RM1juta tersebut tetapi ingin tunjukkan kepada rakyat Malaysia bahawa beliau mendapat sokongan ahli DAP dan ini sebagai isyarat bahawa beliau tidak perlu berhenti atau meletakkan jawatannya sebagai Ketua Menteri.

Kedua, Lim Guan Eng ingin sampaikan signal betapa beliau kononnya disayangi oleh rakyat Malaysia. Satu perkara beliau lupa, di Puchong hanya 30 orang sahaja yang sanggup masukkan RM10 itu. 

Kalau Lim Guan Eng seorang yang gentleman, paparkan senarai siapa yang masukkan wang tersebut.

Jangan cuba rendahkan lagi label Cina DAP ini datang dari mana atau majoritinya adalah 'Cina Bukit'. Aakj sampai sekarang tidak faham apa makna tersebut dan amat popular di Pulau Pinang. Khabarnya itu adalah tahap 'kasta' bangsa atau suku cina yang daif dari segi kehidupan dan pelajaran, betulkah?

Kita negara yang amalkan hidup harmoni, bukannya melakukan sesuatu untuk menghina orang lain samada secara langsung atau sebaliknya.

Politik Lim Kit Siang dananaknya Lim Guan Eng bukannya susah untuk dibaca.


Artikel Terkini


    Post a Comment Blogger

     
    Top